Ciąg dalszy odsłony sporu podatników z fiskusem w temacie ryczałt 8,5% w IT. Od 2023 r. KIS zaostrzył swoje stanowisko w kontekście tej stawki. W międzyczasie w kolejnych interpretacjach Dyrektor KIS zamiast udzielać jednoznacznych odpowiedzi starał się przerzucić ciężar odpowiedzi na samych podatników. Niedawne orzeczenie NSA daje jednak nadzieję na przerwanie części tych negatywnych praktyk.
Ryczałt 8,5% w IT
Krótkie przypomnienie
O całej sprawie pisaliśmy już kilkukrotnie:
Krótko podsumowując: 8,5% nie zastosują osoby świadczące usługi „związane z oprogramowaniem” czy „doradztwem w zakresie oprogramowania”.
Art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (…) 12% przychodów ze świadczenia usług: (…)
b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
Wszystko zatem rozbija się o definiowanie obu wskazanych pojęć. Jednakże dotychczas podatnicy nie mieli co liczyć na pozytywne odpowiedzi ze strony KIS, o ile nie potwierdzili sami kodów PKWiU świadczonych przez siebie usług. Takie podejście mogło drastycznie osłabić moc ochronną otrzymanej interpretacji, na wypadek kontroli.
Ryczałt 8,5% IT – światełko w tunelu
W Wyroku z 26 stycznia 2024 r. NSA (sygn. II FSK 487/23) przedstawił jasny i stanowczy pogląd na tę sytuację. Jednoznacznie krytykując takie podejście KIS.
“(…) W szczególności nie można uznać, aby wymógł kwalifikacji poszczególnych usług do właściwego grupowania PKWiU był elementem stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązana jest osoba ubiegającą się o wydanie interpretacji indywidualnej. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego DKIS nadmierne znaczenie przypisuje konieczności kwalifikowania w ramach opisu stanu faktycznego poszczególnych czynności wykonywanych przez Skarżącą do określonego grupowania PKWiU. Istota sprawy nie polegała na konieczności przyporządkowania świadczonych przez podatniczkę w ramach działalności gospodarczej usług do określonego grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej, lecz określenia konsekwencji prawnych w postaci tego, jaka będzie dla nich właściwa stawka podatku. (…)”
Uzasadnienie wyroku NSA z 26 stycznia 2024 r. o sygn. II FSK 487/23
Wyrok NSA- nasz komentarz
Wyrok ten jest niezwykle korzystny dla osób z sektora IT, które do tej pory stosowały lub zamierzały stosować 8,5% stawkę ryczałtu. Na takie rozstrzygnięcia czekają podatnicy, ponieważ jest to jedyny sposób na zmianę podejścia KIS.
NSA jednoznacznie potwierdza, iż wskazanie grupowania PKWIU to tylko dodatkowa wskazówka, a nie wymagany element wniosku o interpretację. Podatnie takiego elementu – niepotwierdzone wcześniej – może nawet spowodować, iż moc ochronna niektórych interpretacji byłaby iluzoryczna.
W czym możemy pomóc?
Naszych klientów wspieramy poprzez weryfikację możliwości zastosowania ryczałtu w swoich działalnościach oraz pomagamy w wyborze odpowiedniej stawki ryczałtu. W tym wypadku zazwyczaj konieczna jest analiza umowy B2B i wykonywanych czynności. Przygotowujemy również stosowne kalkulacje. Podczas indywidualnych konsultacji wyjaśniamy wszelkie pytania lub wątpliwości i dyskutujemy na temat możliwości ograniczenia ryzyk podatkowych.
W bardziej skomplikowanych przypadkach lub w przypadku chęci skorzystania z niższych stawek ryczałtu (np. 8,5%), pomagamy we właściwej analizie umowy B2B, sporządzeniu opinii do GUS, wniosku o interpretację do KIS oraz wskazujemy niezbędne do dokonania zmiany w CEIDG.
Jeżeli masz pytania dotyczące stosowania ryczałtu, zapraszamy do kontaktu.